 |
Gjenoppbygging av min 1966 MGB,(rød eller blå?) |
 |
 |
Bare noen få delet ble tatt av under
bilens opphold på KTF. Resten fikk sin dose CRC medisin regelmssig.
Det er når bilen endelig kommer "hjem" at bilen kan begynne sitt hamskifte. |
 |
Etter noen får måneder med tørr innendørs lagring kombinert
med regelmessig og generøs påføring av rustløser spray på strategiske steder, kunne de fleste
UNF gjengene gå fra å være helt umulige til bare å yte litt motstand. Tanken er at alle
deler og skruer som tas ut skal restaureres og gjenbrukes om mulig. |  |
Med motoren ute kan oppmerksomheten vendes mot å plukke ut alle andre deler og legge merke til
opplegget og festeklips på alle rør og kabler. Et digitalt kamera er et hendig verktøy.
Det er overraskende hvordan komponentene på en bil kan forbli i så god tilstand så lenge,
selv om det er en kabriolet som har vært lagret utendørs over endel år. |
|
 |
 |
 |
Topplokket ser ut til å være byttet ut en gang i bilens tidligere historie.
Støpenummer angir toppen som produsert i september 71. Den er utstyrt med de store ventilene og
ser ut til å være bearbeidet endel, i alfall en fire fem hester ekstra. Kanskje skjedde det da
den røde MGB roadsteren ble lakkert i metallic Britisk Racin Green og fikk et stilfullt totonet
grønt interiør.....
Etterhvert som alle små detaljer og deler blir plukket ut, får de sin behandling i glassblåseren
og et lag med epoxi grunning. Noe få av delene behøver også å repareres. Det må kompenseres for rust
og slitasje. Min erfaring er at det bare er en grunning som er verdt å bruke for dette formålet.
Det er en fyllende epoxi grunning som effektivt vil forsegle og beskytte de rensede delene
og forhindre ny rust fra å oppstå. |
|
Der det behøves mer betydelig fylling av groper gjør
det med polyester sparkel. Sluttlig utseende er med et par lag Akryl 2 K lakk, litt
våtsliping og så et nøye siste lag 2K-lakk med glans. Maling av alle delene gjør jeg
i de fargene de skal ha, noen svarte chassisdeler, gule vifte deler og motordeler i
maroon.... Å bestemme seg for bilens farge er ikke lett. Original 1966 farge bør
den være. Alle elsker den gilde Tartan rød, så det er blitt mange røde roadstere.
Min VAR rød! Jeg får male baklokket i BMC 38 Blue Royale bare for å sjekke.. |
Tidligere i restaureringen min har jeg søkt på Ebay etter gode MGB kjøp. Jeg har gjort noen få treff og kjøpt
deler fra et engelsk firma som heter
Mechspec. Firmaet drives av en vennlig og travel kar som heter
Dave Parker Det virker som han har god bakgrunn med å kjøre og skru MGB.
Han er lisensiert til å selge nye karosserier fra
British Heritage Motors og han gav meg et bra tilbud på nytt karoseri . Det ser ut
som det tar litt tid å få laget om jigger til å lage de tidlige MkI spesialkarosseriene så de går i egne serier.
Min serie tok tid |
 | ENDELIG
ble karosseriet mitt klart fra Heritage og levert Mechspec. Der så det ut som det har et miljø å kunne stortrives i.
DFDS Transport ordnet en rimelig frakt og etter tollvesenet hadde fått sitt, var det endelig mitt. |
 |
|
|
| |  |
Hjemme kunne karosseriet
løftes av bilhengeren. Der ble det hengende en stund mens jeg gikk rundt det og beundret alle detaljer.
Så laget jeg jigger festet i bilens støtfanger fester og i karosseriet.
| | Med jig festene kan karosseriet slippes ned i en bukk og snurres rundt
slik at det er lett å komme til og arbeide overalt. Jiggen er en enkel sak laget av firkantrør og på hjul
så hele karosseriet f.eks kan trilles ut til litt lakkering |
Nå kan moroa begynne |
| | |