A New Starting Point

Moro
er heller
ikke alt

eller var det motsatt?
gamle underliggende 
		problem

Det er noen forskjeller!

body panels joint showing
Det mangler tinning av karosseriskjøter
og en overflødig lampeholder
klikk for norskDet er en stor fordel å ha restene av det gamle karosseriet liggende da det nye Heritage karosseriet ankommer. Grundig inspeksjon viser hvordan modellforandringer har påvirket MGB karosseriet gjennom tid.

Ikke alle hull og braketter behøves. Andre detaljer mangler.

No reverse lamps in 1966
Bakenden hadde for mange hull
og karosseriskjøter syntes

De første dagene i eie av et nytt Heritage karosseri var fylt med stor beundring for alt arbeid og håndverkskvaliteten det innebar. Jeg setter virkelig pris på at jeg ikke må gjøre noe av dette i min helrestaurering- Imponerende sveising og pasning langs alle skjøter. Britisk Heritage Motors har ikke tatt på seg en lett oppgave ved å gjenskape MGB. Arbeidet som er gjort er imponerende og de har laget en virkelig god "gjennomsnitts" Mk1 MGB med noen få tillegg fra senere modeller. Noen forandringer synes godt, andre er vanskeligere å få øye på, og noen betyr egentlig ikke noe....
Den eneste beklagelige detaljen ved Mk1 Heritage karosseriet er det faktum at man har måttet bruke en gammel kardan tunell fra en original bil, ettersom disse høge, smale karosseridelene ikke lenger finnes å få tak i.

Bra rust behandling
Karosseriet er sprøyte lakkert hvitt med noe som ser ut som en halvblank termisk herdende vannbasert moderne grunning. Under denne sitter det patenterte oliven grønn/grå laget med elektroforetisk påførte laget som tilsynelatende er påført alle nye deler i en badprosess. Det har kommet inn overalt.

left floor padding upside down
Venstre sides støydempermatte ligger opp ned
Noe jeg skulle ønsket annerledes
Det er ikke noe elektroforetisk beskyttelse av den gamle midtkanalen

Heritage har i mellom de to lagene av grunning fått noen til å påføre med grov kost rikelig med noe hvit guffe som dekker alle lasker og skjøter.

Jeg hadde ønsket dette var ugjort.

Man skulle ønsket at når de bygget en ny bil rundt et gammelt karosserielement, at de ville være mer nøye med å integrere den....
Eller er dette kundens ansvar når han leverer inn den gamle "ryggraden"....

double welding-ins showing Under denne hvite guffen som var påsmørt overalt, hadde ikke den gamle seksti talls tjærebaserte understellsmassen blitt fjernet.

Sandblåsing skulle ikke være nødvendig på dette trinnet.

Løs sand vil trenge inn i ethvert hulrom på karosseriet. Og så skal sanda ut igjen!!!

festedetaljer
Forskjellene mellom 3-syncro og 4 syncro gulvplaterManglende bit sveist inn og tjære fjernet
Mesteparten kan fjernes med meisel, stålbørste og tynner. Etterpå må jeg likevel blåse ikke rengjorte områder nedenunder varmeapparatet som fortsatt hadde gammel rust. Jeg har forsøkt malingfjerner. Så nå må alle mulige panelåpninger og utilgjengelige hulrom maskeres og disse brønnene sandblåses for å fjerne rust som bare var dekket over med hvit grunning.
Dritt at denne tunellen ikke ble rengjort før enn det ble bygget en bil rundt den!

Synd å måtte sveise på et allerede grunnet karosseri
Nedenunder, på undersiden av sakene er opplegget med elektriske ledninger, bremserør og bensinrør kritisk på denne lave bilen. De insveiste festeboldene var feilplassert.

En måtte kuttes og andre måtte sveises inn

feilplasserte festeskruerbensinpumpa skal hitPå min Amerika- modell 1966 var bensinpumpefestet originalt montert ved siden av batterikassa på venstre side

Nye spesial bolter måtte tilvirkes og sveises inn.

Feil fester for rør og kabler Oppmåling til boltene
gasspedal i løse lufta original brakett støtte - brakett new support welded in
Den gamle gasspedalen hang på fri ende i det nye karosseriet I det gamle karosseriet var det en støttebrakett Så jeg lagde en som så slik ut og pluggsveiste den inn fra yttersiden
Heritage Motors har gjort en veldig god jobb med masser av ampere i punktsveisingen sin.Jeg forsøkte å bore ut punktene for d overflødige brakettene, men sveisingen var bare for bra. Liker slikt. Jeg måtte slipe ut sveisen og meisle av bitene. Under dem var den patenterte elektroforetiske grunningen... hadde krøpet inn under alt. Bra gjort, men i overkant!
sveiser inn en brakett fyller hull fortinner plateskjøter ikke mer ryggelys
Det originale alumiumspansret hadde støtte i en holder på høyre side. Jeg lagde den. Utsparingen til ryggelyslampene passet utmerket til innsveisng av lokk. Karosseritinning er en ferdighet som er lett å lære For å dekke til skjøter
er karosseritinn det eneste brukbare.

Jeg hadde beholdt det gamle aluminiums pansret og bagasjelokket, for å bevare litt av sjelen fra gamlebilen og å spare litt penger. Pasningen på pansret er utmerket, men det er en klar forskjell med kurvaturen på bakenden av 1966 bagasjelokket og det nye Heritage karosseriet. Det er så mye som 5 millimeter overflødig bakre hjørner på det gamle lokket. Tilsynelatende er det mer bue på bakenden av Heritage karosseriet. Jeg må finne en måte å stramme inn de bakre hjørnene på lokket..
- men først forberedelsene til lakkeringen!

Denne roadsteren skal være min siste MGB. Jeg ville likevel råde til å gå for et karosseri fra British Motor Heritage, dersom de behøver en større restaurering. Men jeg ville ha kontrollert:
Rens kardantunnelen grundig og fjern ALL rust Sparer masse arbeid senere
Butt-sveis inn gulvplatene i kardantunellen på forhånd Sparer lasksveiser i gulvflaten under
Spør om karosseri kittet kan utelates Det er stygt og det finnes bedre metoder for rustbeskyttelse
Undersøk om det er mulig å utelate gulvmattene De er styge og det finnes bedre metoder
Se på braketter for panser og bagasjelokk-stag - i alle fall dersom du vil ha det som "originalt"
Bagasjeromslys og overflødige stagfester bak be om at de utelates
Tenk på dine valgmuligheter innen det elektriske Noen braketter i motorrommet kan utelates
Se på muligheten av å kjøpe med bagasjelokk. Eldre lokk passer ikke rett på selv om de er rustfrie
Spør om alternativer for ryggelampene Tenk på om det går an å få karosseri-tinnet karosseriskjøtene
Be om et antall ekstra 1/4" sveise bolter og muttre Sparer mye tid i stedet for å lage dem
Dekkplatene og lyktebrønner i framskjermene mangler De eneste platedelene som ikke er med, bestill dem.
Hengsling av gaspedal Dette må være en glipp med min....?
Gi Heritage masse ros for arbeidet Dette er virkelig et flott utgangspunkt for en fin bil

- kommer i gang med neste trinn

Så er det lakkering

tilbake til forrige side gå til Motorsykler Til Hjemmesidens topp Bilers første side Skriv til meg