Klikk for Norsk

Min hjemmelagede karosserireparasjons jigg

Min hjemmelagede jigg er laget av firkantrør.

De to bakhjulene er fra en plentraktor. Et enkelt go-kart hjul i ei svingbar ramme utgjør en enkel konstruksjon som gjør det mulig å gå rundt med hele stativet. Med tre hjul er alltid alle hjul i kontakt med bakken og jiggen vil ikke vri seg på ujevnt underlag eller utendørs.

  Rør-tykkelsene er 70x70x4 millimeter og 60x60x4 mm.

I tillegg er det to korte 50x50x4 firkantrør med innsveiste akseltapper for hjulene.

  
   Hullene i den stolpen og glideren utenpå er ikke med samme avstand. Det gir flere justeringsmuligheter.
 

De løse pasninger på de justerbare delene gjør det lett å justere dem til. Det er mulig å jekke opp hvilket som helst hjørne og løfte karosseriet med en enkel oljejekk på klosser, hjørne for hjørne.

Når høyden er tilstrekkelig (litt mer enn halve bilbredden) kan alle glidehylsene låses med bolter.

Vogga for å rotere karosseriet er bare en bit av 60mm røret som er delt og sveist inn

Senterhylsa med vogga låses med en settskrue gjennom ei fastsveist mutter.

Fremre løfteenhet og bakre løfteenhetene er enkelt koblet sammen med to lange 60mm firkantrør.

Dette gjør jiggen justerbar alle veier. Siden jeg bare bruker denne jiggen for å løfte og arbeide med tomme karosserier er den stødig nok. Jeg ville laget krysstag på alle fire sidene dersom den skulle løfte tyngre enheter.

Jaguar Mk IV karosseriet laget jeg ei støtteramme rundt hytta.

Dette ble også til nytte som avstivning da kanalene ble tatt ut.

Da karosseriet var tatt ut av jiggen, festet jeg provisoriske aksler for å flytte den over på en henger.

Når man arbeider alene, må man lage enkle løsninger. Det er å kunne flytte saker lett, enn å ødelegge seg eller noe.

Før enn jeg bygget jiggen for MGB karosseriet lot jeg det henge i krana for å finne ut den beste festemåten. Jiggen ligger umontert i løse deler

For å kunne sette Heritage karosseriet inn i jiggen laget jeg nye fester av flatt stål i festene til støtfangerne. Resten er stubber med firkantrør og store underlagskiver som er sveist sammen.

På bakre jiggfester, lag heller god plass til å feste fjærhenkene.
Å balansere karosseriet i jiggen når man arbeider på det er etter grov beregning. Vippepunktet her er trolig noen millimetre for høgt på min versjon, fordi karosseriet sakte snur seg til å bli liggende rett veg i stativet.
En krok med kjetting festet i stativramma som hektes i en løs tapp i jekkfestet gjør det mulig å holde karosseriet i nesten enhver stilling.

Siden deler av jiggen er boltet kun i hull i karosseriet, vil jeg ikke stole på dette opplegget med mye tilleggs montering på Heritage karosseriet.

tilbake til forrige side Til Motorsykler Til hjemmesidens topp Bilers første side skriv til meg