"THE FINEST
 THING ON
TWO WHEELS"

"The
Perfected
Four"

click for English Da som den strålende motorsykkelkonstruktøren Willian Henderson så seg nødt til å forlate Excelsior/Henderson fabrikken fikk han finansiell støtte til et nytt motorsykkelprosjekt,  Han begynte å utvikle en ny rask og lett rekkefirer og reiste midler til å etablere seg i en fabrikk på Syracuse Street i Philadelphia, Pennsylvania.

Den nye Ace'n fikk raskt ut budskapet og var i produksjon med en vakker firer på under et år.  Det var på denne tiden at Henry Ford hadde sine T-Model fabrikker ående for full maskin og alle sine sakførere i gang med rettsaker om alle mulige påståtte patenter og rettigheter som de var saksøkt på.  William Henderson og Ace fabrikken anstrengte seg på alle måter for å gjøre den nye Ace  forskjellig fra sin konkurrerende firer, den nye sideventilerte Henderson model K  Det er sagt at ikke en en eneste bolt eller skrue gikk om hverandre på disse maskinene.

Den nye Ace'n ble raskt en favoritt i motorsport og fabrikken støttet dette ved å gøre et verdens hastighetsrekord forsøk selv   forut for Chicago Motor Show i 1923. De strålte i triumfen det var å stjele all oppmerksomhet da de viste en verdesrekordsykkel og show vinner i hjembyen til Ignatz Schwinn og hans store Exzcelsior Henderson fabrikk.
Min egen Ace er nå omtrent 90% restaurert, Jeg har bestemt meg for å fornikle sylindre, restaurere og montere min Williamson sidevogn før den startes opp
 William Henderson selv ble drept i en trafikkulykke under en prøvekjøring av en Ace og til tross for alle suksesser fikk Ace fabrikken økonomiske problemer og kjempet under forskjellige styre inntil den ble kjøpt opp av den store Indian fabrikken i 1926 for å bli grunnlaget for deres Indian-4

Min 1920 Ace ble kjøpt ny av en da 23 år gammel ung kvinne.Hun brukte den  til å delta i konkurranser, med lang distanse pålitelighetsløp som gikk på den tiden. Disse populære løpene ble kjørt på offentlige veier og var lange som fra Oslo til Trondhjem og tilbake (over en annen rute).

 Første eier
Den første eieren
Disse populære konkurransene var pålitelighetsløp tilsvarende Internasjonal Six Days mesterskapene. Disse nasjonale løpene var konkurranser med straffepoeng for minutter for sent eller for tidlig. Den samlede distansen for et tredagers løp ble mer enn 1000 kilometer og begge veier var det fjelloverganger, og veiene på den tiden.....

Ganske mange Ace motorsykler ble kjørt og ødelagt i motorsport. Å restaurere en Ace er virkelig noe eget, ikke mange deler finnes. Noen av motorvrakene som fortsatt finnes viser at Ace i sin tid ble kjørt hardere enn de var bygget for. Det faktum at de tidligere eierne fortsatt har disse delene liggende fra tjuetallet, viser den respekt det er for denne skjøre men strålende fullblodsen.

 Display at a rally
Det tar av mange forskjellige grunner lang tid å restaurere en Ace, men her er den på utstilling under Trondhjemsridtet i 2014 for å minnes Mimi som kjørte og vant sidevognsklassen i 1921.

Some Ace material

Klikk for å se Pre - production flyer Klikk for å se 1920 Presentation Klikk for å se 1924 Brochure. Klikk for å se Restart in 1924. Klikk for å se World Speed record
More links
the Henderson Motorcycle THE WINDMILL RALLY 
				2004 Indian Motocycle
Go to Motorcykles To the top Cars first page Write to me