|
Henderson fire sylindretmotorsykkel |
|
HistorienDe to brødrene Tom og William Henderson hadde begynt sin motorsykkel produksjon fra Detroit.
Henderson syklene var basert på idéer de hadde fått fra de tidlige belgisk produserte FN-4'erne og den
lille amerikanske Pierce. De tidligste Henderson fikk mye større slagvolum, hele 968 cc, og de første tre årene ble de
laget veldig lange. |
1916 modellen ble kortet ned 40 cm og i 1917 ble slagvolumet økt til 1068cc og to speeds baknavet forsvant til
fordel for en moderne tre trinns gearkasse sammenbygd med veivhuset. Dette var en utførelse som skulle følge alle
amerikanske rekkefirere som fulgte senere. Kapitalsvikt som følge av materialinnkjøp pga moderniseringen var en
av grunnene til at Henderson fabrikken ble oppkjøpt av den da største motorsykkelfabrikken i verden, Excelsior i Chicago,
eid av industrimagnaten Ignatz Schwinn. Henderson ble da til Excelsior Henderson. Som følge av sammenslåingen sluttet
den ene Henderson broren og gikk over i bilproduksjon men William ble værende i firmaet fordi han var ønsket
som konstruktør. Schwinn som var eneeier av selskapet, bestemte seg tross det for store forandringer. Han ville ha X-Henderson
med stivere ramme og en større, tyngre sideventilert motor. | | |
For William Henderson var dette i strid med hans ønske om å beholde Henderson rask og lett, og han
forlot Excelsior-Henderson for å lage sin egen versjon av en sportslig motorsykkel. I hemmelighet skaffet han seg
finansiell støtte for å lage den nye Ace. |
Min egen spesielle Henderson
1916 Henderson ble i sin tid kalt en kortrammet lett motorsykkel. Den firesylindrede motoren driver sykkelen
via et tungt sving hjul direkte over en vinkelutveksling og en seks tommers Eclipse clutsj med kjede til et
bakhjul med to gir i navet. |
| | Moderne kjørestilling |
| Motoren er på 968cc med boring 63,5 og slag på 76,2mm. Lyden av motoren er ikke
ulikt en bensin gråtass traktor, som en bilmotor med noe feil på eksosanlegget. Sykkelen er ganske rask. Under Rally
Skagen i Danmark 1973 overtalte en dansk motorsykkel politi meg til å prøve hvor fort den gikk. Han målte Henderson til
105 km/t og var imponert; - jeg fikk det likevel ikke skriftlig Forgasser er en liten 3/4" Schebler koblet til en lang
innsugsmanifold. Forgasseren til fire sylindermotoren får luft gjennom et eget rør som varmes opp gjennom eksospotta
og er på den måten forvarmet.Det er ganske enkelt og ofte også nødvendig å justere forgasseren under fart. På åpen veg er
sykkelen lang-beint og villig. Bensinforbruk er målt helt ned til ca 0,35/ mil. Å kjøre i moderne trafikk med stopp,
trafikklys og slikt er derimot et mareritt. |
To hastighets baknavet har ikke noe egentlig frigir, så det å holde sykkelen betyr å bruke
klutsjen med pedal eller den overstyrende klutsj-spaken på tankens riller, samtidig som man skal holde balansen og holde
bremsepedalen nede og motoren i gang med hendlene. |
Starting er også noe man ønsker å gjøre en gang pr tur. Starteren eller kickpedalen passer best til håndbruk, siden den
svinger forover og ned. Start prosedyre er som følger: - Plasser sykkelen på bakstøtta, kløtsjspaken av, -åpne bensinkran og slå av
kortslutningsbryter, Skru ut tanklokket med drammesprøyta under, sug opp ei halv sprøyte med bensin fra tanken og la
innsugsmanifolden få dette gjennom skjenkekrana. Så tipp Scheblerforgasseren til den lekker litt og bruk sveiva til å
få motoren til et kompresjonsslag, samtidig som man forsøker å få sveivas inngrep slik at startslaget kan bli så
langt som mulig. Gi den et bestemt slag forover-ned. Hvis man bruker handa på kicken som jeg gjør, bør man også tenke
på tommelen i tilfelle sveiva slår; men siden den vanligvis starter ganske lett, må man være klar med en gang med samme
hand til å parkere sveiva og passe høgre hands gasshåndtak |
| Med motoren på benken uten bunnpanne er det lett å
forstå oppbyggingen | |
Bakhjulet spinner med motoren når den har startet. Vanligvis er det ikke så vanskelig å få ei hjelpende
hand til å løfte opp og feste bakstøtta nå man har startet maskinen og den er under kontroll, men hvis ikke, så krever
dette litt avansert gymnastikk...... Å kjøre denne første korte Henderson er en trivelig erfaring når man først er
kommet ut i åpent terreng. På rally la jeg merke til at det var ganske mange andre deltakere som tilsynelatende
syntes det var moro å kjøre ut fra kontroll bak meg og jeg ble fortalt at de syntes det var rart å se hvordan denne gamle
sykkelen vred seg da jeg dro i gang eller akselrerte opp en bakke. Det er ganske mange historier knyttet til sykkelen
og jeg restaurerte den for å vinne premie for første restaurerte motorsykkel i Norsk Veteranvogn Klubb.
Deretter tok jeg sykkelen og mine erfaringer for å grunnlegge og driveNorsk
Veteran Motorsykkel Club, nå den største veteran kjøretøy organisasjonen i Norge.
|
|