"MASCHINE FÛR LEISTUNG"Til å begynne med ble det
levert motorsykler med sideventiler og nøktern utrustning og yteevne. Den nøysomme K-500 fikk tidlig følge av den
mer uvanlige K- 800, en firesylindret boksermotor med bedagelig yteevne men med bunndrag til å trekke
tunge sidevogner. For å illustrere dette , forgasseren sitter opp i bakkant på motoren og mater de fire sylindrene
gjennom en fingertykk innsugskanal, nesten 40 centimeter lang. Jeg hadde en tid en K-800 har en fortid som transportmiddel
for de "grønnkledde" turistene som var i Norge fra 1940-1945, Den va i 15 år nedgravd i kjelleren på et fjøs før en
entusiast fikk høre om en nedgravd firesylindret motorsykkelpå en gård. Han bekostet oppgraving av veteransykkeln bare for å
bli skuffet over at det var en tyskermaskin. Jeg byttet til meg prosjektet for en HD halvtopp motor fordi jeg var
interessert i alt firesylindret ei stund. men jeg lot den senere gå til folk som har mer sans for store militære maskiner.
|