slagord fra 1938 brosjyrenslagord fra 1938 brosjyren
change language to EnglishUt i første verdenskrig ble det startet en fabrikk for tennings (ZÜNdung) og apparat bygging (APParatebau) i Nürnberg. Etter krigen ble det nødvendigh å se seg om etter andre produkter og motorsykler ble løsningen som for så mange andre. 1922 kom deres første, en liten totakter med utempåliggende svinghjul og remtrekk.
den første Zündapp Gjennom 20 tallet og inn i tidlig tredvetall forble utviklingen hos Zûndapp innen lette små totaktere.Etterhvert leverte de også større firtaktere, men da utstyrt med med innkjøpt engelsk Python motor.

Den store forandring i programmet ble vist på Berlinutstillingen i 1933 da Zundapp kunne vise fram en full rekke motorsykler med motorstørrelser fra 200 til 800 kubikkscentimeter.

De med litt større motorer hadde fått kardandrift, og de fleste nye mellomstore og større motorsyklene var utstyrt med stive rammer av presset stål, ikke rørrammer som de minste.

En annen spesiell detalj var gearkasser med kjedeoverføring, der gearene alltid var i inngrep

Kardan 800cc 4 cyl SV

 

"MASCHINE FÛR LEISTUNG"

Til å begynne med ble det levert motorsykler med sideventiler og nøktern utrustning og yteevne.

Den nøysomme K-500 fikk tidlig følge av den mer uvanlige K- 800, en firesylindret boksermotor med bedagelig yteevne men med bunndrag til å trekke tunge sidevogner. For å illustrere dette , forgasseren sitter opp i bakkant på motoren og mater de fire sylindrene gjennom en fingertykk innsugskanal, nesten 40 centimeter lang.

Jeg hadde en tid en K-800 har en fortid som transportmiddel for de "grønnkledde" turistene som var i Norge fra 1940-1945, Den va i 15 år nedgravd i kjelleren på et fjøs før en entusiast fikk høre om en nedgravd firesylindret motorsykkelpå en gård. Han bekostet oppgraving av veteransykkeln bare for å bli skuffet over at det var en tyskermaskin. Jeg byttet til meg prosjektet for en HD halvtopp motor fordi jeg var interessert i alt firesylindret ei stund. men jeg lot den senere gå til folk som har mer sans for store militære maskiner.

Kardan Sport 500cc

 

"SPORTSMASCHINE"

Denne nye "K" serien til Zündapp vakte berettiget oppsikt, siden det inneholdt motorsykler som kunne dekke de fleste behov.

Den raskeste standardmaskinen var den toppventilerte kardanmodellen på 500 kubikk Kardan Sport eller KS-500. Denne var lett og kraftig og ble solgt til dem som ville ha en sportslig langtursmaskin

Senere kom en litt tyngre KS-600cc som mest ble innkjøpt til Wehrmacht og der ble en lett sidevogns maskin til sammenligning med den tunge rent militære KS-750.

Min KS- 500 har noe så uvanlig som NORSK historie fra før krigen, i 1938 ble den registrert i Sandvika.

Til Motorsykler Til  forsiden Biler første side Skriv til meg