click to change language

Det mest
langtlevende
britiske merket

På samme måte som mange av de andre eldste fabrikantene begynte også triumph fabrikken med mekeanisk produksjon og sykkelproduksjon på 1800 tallet. Det ble så bygget motorsykler først med innkjøpte motorer fra 1902 og deretter med egenproduserte motorer fra 1905. Britisk motorsykkelproduksjon blomstret opp og Triumph er blitt det mest langlivede, selv om det har vært under mange forskjellige eiere under tiden.

Triumph lagde en liten totakter som fikk kjælenavnet "Baby Triumph". Den var en nyvinning i totaktsteknologi. Første verdenskrig gjorde at Triumph måtte sette denn til siden og konsentrere seg på sin trofaste model H til bruk for det militære. Da krigen var slutt, var konstruksjonen blitt litt gammeldags, men andre merker hadde utviklet ideene andre steder. Det kan påstås at den amerikanske Cleveland og noen av dens samtidige "lettvektere" i USA er utviklet fra Baby Triumph.

Raakens beautiful Baby Triumph
Ikke mange Triumph ble importert til Norge på titallet eller tyvetallet, det var ikke noe spesielt populært merke her.

På sluten av tjuetallet ble det slutt på at motorsykler var en nødvendighet i transport, fordi veiene var blitt forbedret og biler var blitt mer tilgjengelige.

Katalog bilde av en 1930 NSD
Katalogbilde av 1930, slik som min
Fra da av ble motorsykler også ressurs for sport og rekreasjon. Det britiske systemet for klassifisering med klasser for slagvolum fenget og britiske merker ble kjente og importert for sport og personlig bruk

Min eldste Triumph er en solo versjon av deres tyngre sidevogns maskin, en enkel og billig 1930 550cc sideventilert NSD de Luxe.

En egan skap ved de engelske syklene fra sent tjuetall og tidlig trettitall er at toppventils 500 ofte hadde samme veivhus som firmets mer rolige 550cc eller 600cc sideventilere.

Etter krisen i de tidlige trettiårene utvidet de overlevende firmaene inklusive Triumph igjen sine kataloger.

Min 1935 Triunph er en toppventilet 5 S/2 med støtstangsmotor og to ports eksos i støpejerns topp. Trolig er dette Triumph siste mulighet med håndgear.

1935 er siste året før deres berømte konstruktør Ed Turner forandret sporstlige ensylindrede til "Tiger", og introduserte paralelltwin'en i i 1938


Look here for more on these bikes later


To the top