|   |   | ||
Det mest | ||||
På samme måte som mange av de andre eldste fabrikantene
begynte også triumph fabrikken med mekeanisk produksjon og sykkelproduksjon på 1800 tallet. Det ble så
bygget motorsykler først med innkjøpte motorer fra 1902 og deretter med egenproduserte motorer fra 1905.
Britisk motorsykkelproduksjon blomstret opp og Triumph er blitt det mest langlivede, selv om det
har vært under mange forskjellige eiere under tiden. | ||||
Triumph lagde en liten totakter som fikk kjælenavnet "Baby Triumph". Den var en nyvinning i totaktsteknologi. Første verdenskrig gjorde at Triumph måtte sette denn til siden og konsentrere seg på sin trofaste model H til bruk for det militære. Da krigen var slutt, var konstruksjonen blitt litt gammeldags, men andre merker hadde utviklet ideene andre steder. Det kan påstås at den amerikanske Cleveland og noen av dens samtidige "lettvektere" i USA er utviklet fra Baby Triumph. |
||||
Ikke mange Triumph ble importert til Norge på titallet eller tyvetallet, det var ikke
noe spesielt populært merke her. På sluten av tjuetallet ble det slutt på at motorsykler var en nødvendighet i transport, fordi veiene var blitt forbedret og biler var blitt mer tilgjengelige. | ||||
| Fra da av ble motorsykler også ressurs for sport
og rekreasjon. Det britiske systemet for klassifisering med klasser for slagvolum fenget og britiske merker
ble kjente og importert for sport og personlig bruk Min eldste Triumph er en solo versjon av deres tyngre sidevogns maskin, en enkel og billig 1930 550cc sideventilert NSD de Luxe. | |||
En egan skap ved de engelske syklene fra sent tjuetall og tidlig
trettitall er at toppventils 500 ofte hadde samme veivhus som firmets mer rolige 550cc eller 600cc sideventilere.
Min 1935 Triunph er en toppventilet 5 S/2 med støtstangsmotor og to ports eksos i støpejerns topp. Trolig er dette
Triumph siste mulighet med håndgear. 1935 er siste året før deres berømte konstruktør Ed Turner forandret
sporstlige ensylindrede til "Tiger", og introduserte paralelltwin'en i i 1938 | ||||
|
||||
|