Å starte Cleveland'en skulle utføres med en kick pedal som virket gjennom snekkehjulet
bakenfra gjennom drivverket, ingen lett oppgave. I praksis ble førerne anbefalt sette seg
ned på setet, bena på bakken og så "gå" sykkelen i gang......
De tidligste Cleveland hadde svarte ramme og lysegrå (som Harley Davidson) platedeler. Sykkelen
hadde engelske detaljer som to spaks regulering av en Brown and Barlow forgasser, pysventil,
fotpinner med gummiklosser, og en pendelgaffel. Da første verdenskrig var over, forandret
også Cleveland fargen til den populære khakibrune(også som HD) militærfargen. I 1921 var glansen
gått av minnet om krigen og Cleveland valgte mørk blå med kremfargede hjul som sine farger. I 1920
hadde også Cleveland "amerikanisert" sykkelen med å sette på støpte fotplater og større pedaler
nederst og satt inn et flat tank over et ekstra ramme rør øverst. Foran var den spede rørgaffelen
erstattet med en stanset plategaffel.For å kompensere for den økede vekten ble motoren øket til
270 kubikk med større sylinder.
Mine egne Clevelander kom i forskjellige flate pakker slik at min siste av rundtankerne og først av
flattankerne sakte er blitt samlet sammen med tillegg fra mange kilder. |