MODEL ENGINEERING? 
Etter mislykket forsøk på å bygge biler etter egen smak, kunne kanskje veteranmotorsykler være noe?
I 1972 kom Henderson til gards. Ønske om restaurering betinget ny innmat i et two-speeds bakhjul og slikt må man kunne lage sjøl med rett verktøy. Det ble en MYFORD ML7 dreibenk med alt tilleggsutstyr
Siden jeg var helt uten faglig utdannelse innen mekanikk, måtte praksis læres ved å lese.

Fra England kom blader og bøker innenfor fagfeltet "Model Engineering" som mest ser ut til å være sentrert om damp og togmodeller.

Det har blitt mange turer til England opp igjennom årene, mest for å søke etter deler og inspirasjon til motorsyklene, men også for å se Model Engineer show og treff. Uansett hvor smal og sær man er i sine interesser, så er det masser å lære i England.
Man blir inspirert sjøl om det ikke blir prioritert. Damp modell jernbane krever skinner og en hel klubb til å drifte, så damptraktor er nest best. En Durham' n North Yorkshire i 2tommers skala dvs 1/6 størelse med dobbeltvirkende dampsylinder er en bra begynnermodell som samtidig har litt oumpfhh. Jeg hadde gleden av å hjelpe gentlemannen på bildet under pakke ut, gjøre klar og steame opp sin "D&NY" mens vi ventet på at Midlands Model Engineering Exhibition skulle åpne dørene.
Jeg kjøpte tegningene, ferdigstøpte emner og mange andre detaljer under mine besøk i England. Det er et stort prosjekt å bygge modell damptraktor med tilhenger. Man skal maskinere delene til riktig mål etter tegningene, lage alle bitene selv, nagle og sølvlodde sammen ,

- Og det skal være moro!

Det er ikke alltid så enkelt når maskinbruk skal konkurrere med deleproduksjon til gamle motorsykler.

Så damp prosjektet har dratt ut fordi det er så mye som er moro. I de seneste årene har jeg blitt kjent med at det er andre her til lands som også er interessert i Model Engineering.

Ei lita gruppe som har funnet sammen i Oslo-Oppegård-Vestfold og kaller seg NMDF, Norsk Model og Damp Forening. De møtes i hverandres garasjer og verksteder og samles til kjøring på for hobbyen naturlige steder om sommeren

Bildene over er fra dampkjøring på klubbens transportable 5 toms spor satt opp ved tertittens Sørumsand og på Norsk Jernbane Museums faste 7,25toms spor på Hamar- Møter og samlinger er som oftest innafor Ring2 eller forbi et par-tre bomringer, så jeg har ikke vært ivrig møtedeltager. I og med at klubben ikke har klart å få til et eget anlegg, har jeg heller latt meg inspirere til å bygge et eget anlegg slik at barnebarn og jeg kan ha noe å drive med når de er på besøk.
Lokomotivet er modellert etter et engelsk skiftelok som hadde typebetegnelsen LN&BSC E2 som jo også er modellen leketoget Thomas etterligner, et sidetanks lokomotiv.

Det brede overbygget med sidetankene gjør det mulig med en elektrisk motor på tvers over midtre aksel. Driften blir over to kjeder via en utvekslings aksel og skal drives av batterier i godsvogna.

Et ordentlig modell damplokomotiv i denne størrelsen er jo kokende varmt, og ikke noe for små barn, og de tar årevis å bygge. Likevel for at et lokomotiv skal klare å dra et tog må det være tungt så det får grep og ha krefter så det kommer i gang.

Vognene er laget etter modell av ei norsk kuvogn og Jernbanemuseets sine karetvogner. Overbyggene er i glassfiber og understell, aksler og hjul i stål

Sporvidden på banen kalles 7 1/4" gauge dvs sporene er ca 184 mm brede

tilbake til forrige side gå til Motorsykler Til Hjemmesidens topp Bilers første side Skriv til meg