Motorsykkel | ||
PionereneDen belgiske våpenfabrikken i Herstal, ved Liege, var raskt ute med å forsøke nye teknikker og tilpasse seg nye markeder Deres berømte og revolusjonerende fire sylindrede rekke motor satte en ny standard for motorsykkelkonstruksjon som andre fabrikat skulle komme til å kopiere i årevis framover. | ||
Deres første motorsykkel var imidlertid en tradisjonell solid ensylindret motorsykkel med snorkeventil innsug. Ensylindren fra 1902 ble en av de første motorsyklene til å bli importert til Norge. De mye dyrere firerne kom et par tre år senere hit til landet, men ble likevel aldri vanlige. | ||
De tidligste firerne forandret seg lite under de første årene. De hadde kardan drift, en framsynt detalj som ble beholdt gjennom hele serien. Tenningen på disse første modellene var med ensylinder magnet som leverte høgspent strøm til en separat tradisjonell fordeler. I 1907 kom det inn valgmulighet for en totrinns vemksel innebygged i kardanen og så ble det år for år lagt til komponenter slik som utviklingen forlangte. Den lille tidlige fireren på 473 kubikk hadde plaskesmøring av veiv og råder, og man kan også virkelig se driftstilstanden til smøringen gjennom små glassvinduer i bunnen av veivhuset.
Min 1907 FN fire sylinder kommer opprinnelig fra Sverige der den senest gjorde tjeneste som en stille liten båtmotor på Västerdalälven i Dalarna.i mange år. Jeg har loddet av fint tilvirkede kobber bokser som vannfyllt gav motoren npødvendig kjøling. Jeg har forstått at slikt også ble gjort på flere gamle motorsykkelmotorer. De tidlige firerne og ensylindrede motorsyklene fra den belgiske fabrikken vokste både i slagvolun og størrelse etter hvert og tapte i markedet ut over i tiårene. |
||
FN's nye eraFørste verdenskrig gjorde også sitt, og tidlig i 1920 årene ble bare noen få ensylindre importert, og da mest toppventils 500 cc og 350 pga deres prestasjoner og muligheter i motorsport. Så mot slutten av 20.tallet ble FN storselgere igjen sammen med andre belgiske merker som Sarolea og Gillet. FN M67 deres toppventilerte 500cc var nå øverst i produksjonsserien og var blitt en stor favoritt på grunn av yteevne og enkle konstruksjon. Min 1930 M 67C var først en "hvalfangersykkel" og ble aldri brukt i sport. Fabrikkens leveringsprogram bestod på denne tiden av 500cc og 350cc levert som toppventils og sideventilere. Parallellt med min M67 C har jeg også en M70 C.
|
||
Den mest solgte modellen fra "Fabrique Nationale des Arms de Guerre"var nok modell M70, en sideventils 350 cc som hadde blitt gjort kjent ved at fabrikken hadde støttet en motorsykkeltur gjennom det vegløse Sahara til Belgias sentralafrikanske kolonier i 1927. En versjon av modellen ble på grunn av dette kalt "Sahara" og folk fikk lese bøker om vågeferden og artikler i tidens blader. På grunn av påliteligheten og den solide konstruksjonen, ble den gjerne også kalt "elefantungen" FNs M70 350 har en sideventils motor med en bil-type liknende veivaksel og et stort utvendig montert svinghjul på høyre side. Den har motor og gear i en blokk og smøreoljen ligger i ei bunnpanne underst i motoren som kan deles vannrett gjennom alle aksler. Motorsykkelen er lav og lett og har vulst ballong hjul |
||
|
||
|